Bezoek Koning Willem-Alexander en Staatssecretaris Stientje van Veldhoven

11 september 2020

Wie had dat ooit kunnen denken: Koning Willem-Alexander en Staatssecretaris Stientje van Veldhoven die Schijvens Corporate Fashion in Hilvarenbeek vandaag bezochten. Wat een eer! We hebben gesproken over een circulaire economie in de textielsector: wat zijn de kansen, de uitdagingen, wat hebben we nodig en wie hebben we nodig.

Belangrijkste fundament voor een circulair model is samenwerking in de keten, van klant tot maker en terug. Iedereen draagt zijn steentje bij. De grondstoffen blijven in de keten, dus er blijft sprake van een “oneindige” samenwerking en relatie. Daarom is vertrouwen belangrijk en dat bereik je met sociaal goede condities: een eerlijke prijs, een fatsoenlijke levertijd, elkaar begrijpen en helpen.

Daarnaast is technische expertise van alle ketenpartners belangrijk, elke schakel moet kunnen werken met gerecyclede grondstoffen. Dat is niet in 1 dag geregeld, maar groeit door samen te overleggen, waar nodig te veranderen en te verbeteren. Waar een wil is, is een weg.

En als laatste kan ook onze overheid “haar stientje bijdragen”, want de staatssecretaris is voorgelicht over de obstakels die de huidige wetgeving nog opwerpt voor een kostenefficiënt circulair systeem over de grenzen van de EU heen. Kleding moet eerst ondraagbaar worden gemaakt, voordat zij naar Turkije mag worden geëxporteerd, ivm de anti-dump wetgeving. Een in onze ogen onnodige actie die tijd en geld kost. Hopelijk kan de circulaire lobby hier in de toekomst verandering in brengen.

Ook het aanbrengen van de noodzakelijke 70cm2 logo-uiting i.v.m. de Nederlandse belastingwetgeving voor bedrijfskleding werkt in de hand dat er logo’s uit de kleding geknipt moeten worden voordat er gerecycled kan worden. En dat betekent extra handeling en grondstofverlies. Stof tot nadenken dus.

Verder was die dag ook onze klant Albert Heijn, die sinds deze zomer onze circulaire bedrijfskleding draagt, vertegenwoordigd door winkeldirecteur Sonja Boelhouwer. Na de rondleiding, waarin het team van Schijvens de Koning en de Staatssecretaris veel informatie kon geven over ons circulaire model en de samenwerking die wij hiervoor in onze keten hebben, schoven Sonja, Kim Poldner, Professor Circular Business en James Veenhoff van House of Denim Foundation aan tijdens het ronde-tafelgesprek om naast bedrijfskleding ook de verduurzaming van de fashion industry en de kracht van de consument (in ons geval dus Albert Heijn) hierin te belichten.

Kortom: het was een geweldige dag voor ons team en voor de duurzaamheid!