Sustainable Apparel Coalition

SAC is een initiatief van verschillende grote kledingproducenten wereldwijd (o.a. Nike, Adidas, C&A, H&M etc.) die graag een rekentool wilden hebben om de milieu impact uit te rekenen en te vergelijken met de markt (benchmark).

Dit heeft geresulteerd in de Higg-index. De bedoeling hiervan is dat dit uiteindelijk een wereldwijd label wordt waaraan een consument kan zien hoe duurzaam een product is gemaakt en/of hoe duurzaam de producent is.  Schijvens heeft niets te verbergen en gebruikt graag de Higg-index.  De eerste fase is een ‘self-assesment op zo’n 100 vragen over MVO en daarbij wordt bewijsmateriaal toegevoegd. Tevens worden de producenten/toeleveranciers van Schijvens ook gevraagd deze tool in te vullen. Deze fase kent 3 niveaus:

  1. Tier 1; wanneer het een directe producent betreft
  2. Tier 2; wanneer het een toeleverancier van doek betreft
  3. Tier 3; wanneer het een borduurderij, printer en/of katoenplantage betreft.

De tool is nu nog een self-assessment, maar binnenkort worden deze beoordelingen ook getoetst door een zogenaamde onafhankelijke partij, zoals bijvoorbeeld FWF, SGS, Intertek etc.

Daarnaast is de uitslag van deze tool handig om een strategisch plan op te baseren, omdat je goed inzicht hebt waar je in de supply-chain nog kunt verbeteren.

Schijvens